A Cernobbio, una ciutat situada a la riba del llac de Como i coneguda mundialment pel turisme de qualitat i pels grans esdeveniments que s'hi celebren anualment, s'hi troba un dels exemples més notables del Liberty italià: la Vil·la Bernasconi.
De propietat municipal, recentment ha estat destinada a centre cultural, després d'una llarga intervenció de restauració que s'emmarca dins el Projecte Magistri Comacini (Mestres Comacini) per a la valorització del patrimoni artisticomonumental, promogut per la regió de Llombardia i la Fundació Cariplo, amb la participació d'una vintena d'entitats públiques i privades.
Els treballs, projectats i dirigits per l'Studio Tagliabue Radice de Cantù, han fet que la vil·la torni a ser accessible a tots els nivells, a més de retornar-li la disposició originària de la distribució de les estances interiors i revelar algunes traces de l'ornamentació pictòrica de les parets i els sostres, que havien quedat tapades en les successives readaptacions per a diferents usos de la vil·la.
La vil·la fou construïda a l'inici del segle XX com a residència de l'enginyer Davide Bernasconi, propietari de l'esponerós negoci homònim de la seda. Es va ubicar al límit de la zona industrial, en un espai aïllat dins d'un enorme jardí, que es va anar reduint amb el temps i amb els nombrosos canvis de propietari.
El projecte va ser encarregat, seguint la moda milanesa de l'època, a l'arquitecte Alfredo Campanini, exponent destacat del Liberty llombard, si bé durant molt de temps l'obra es va atribuir a l'arquitecte Giuseppe Sommaruga.
La vil·la s'articula en dues plantes, amb entresolat i torreta, i la rica ornamentació, amb motius florals i naturalistes, resulta molt viva, però sempre coherent. Les decoracions de la façana estan realitzades amb diversos materials: des de les ceràmiques policromes a les motllures de morter de ciment, des del vitrall a la forja de la farga d'Alessandro Mazzucotelli, de Lodi.
Cal destacar les motllures de morter de ciment. El nom de l'empresa que les va elaborar es va perdre, però probablement es tracta d'artesans d'altíssim nivell, que van realitzar veritables treballs d'escultura. Com és habitual en l'obra de Campanini i en el Liberty italià, les motllures de morter tenen una importància cabdal, i a més de servir per realitzar les cornises florals dels elements arquitectònics desenvolupen un tema figuratiu; en aquest cas es tracta del cuc de seda, en clara referència a l'activitat del client.
En les rajoles ceràmiques que envolten l'exterior de tot l'edifici a l'alçada del primer pis s'hi representa també una seqüència de papallones. De factura notable, les rajoles, realitzades expressament per a la vil·la, representen també, amb gran contrast de colors, flors i altres elements vegetals estilitzats: lliris blancs de fulles amb disseny volumètric a la planta baixa, magnòlies amb petits fruits ataronjats sota la gàrgola, i més avall fulles verdes palmades i cordiformes.
El conjunt de tots els elements constitueix una joia artística, que aviat s'obrirà al públic amb un sistema innovador de visites multimèdia.