El reflex metàl·lic és una tècnica de cuita ceràmica que dona unes tonalitats semblants al metall: coure, plata o or. Aquest tipus de producció és d'origen Islàmic. Les nostres arrels hispanomorisques fan que aquesta tècnica es perpetués fins que els nous gustos i el propi cost de producció van fer que es perdés.
La passió per aquestes peces va ser recuperada en el segle XIX per col·leccionistes de tot Europa, mentre que els arquitectes modernistes es van interessar per recuperar-ne els processos de producció. El propi Antoni Gaudí amb Lluís Domènech i Montaner viatjaran plegats a Manises per conèixer el secret. La fàbrica Pujol i Bausis va ser un reconegut productor i aquesta art de tons daurats va revestir l'arquitectura. Trobem exemples a la façana de la casa Amatller de Barcelona de Josep Puig i Cadafalch o en el Seminario de Comillas a Santander, de Lluís Domènech i Montaner. Si parlem d'objectes, un dels més representatius va ser la reproducció dels gerros de l'Alhambra imitació dels produïts durant el s. XV, en el període nassarita.
El Museu de Ceràmica "La Rajoleta" d'Esplugues de Llobregat encara conserva un forn de reflex metàl·lic que s'utilitzà a Pujol i Bausis durant el Modernisme. L'any 2009 i amb el suport de la Diputació de Barcelona, el Museu ha construït una reproducció del forn amb la intenció de realitzar cuites ceràmiques de reflex metàl·lic. La tècnica és molt laboriosa, una tradició plena de secrets. Es produeix amb el pintat d'una barreja d'òxids metàl·lics, nitrats i fundents i calen tres enfornades per a realitzar-la, serà la tercera cuita que és reductora la que produeix el reflex metàl·lic.
El dia 16 de maig i coincidint amb la XXX Trobada de Col·leccionistes de Rajola Catalana i de Ceràmica Antiga, es descobrirà la cuita enfornada el dia abans, tot esperant que les actuals peces sorgeixin, novament, amb tota la plenitud de les antigues.