El Museu de Ceràmica "La Rajoleta" d´Esplugues de Llobregat conserva un forn de reflex metàl·lic que utilitzà la fàbrica Pujol i Bausis durant el Modernisme. L´any 2009 i amb el suport de la Diputació de Barcelona, el Museu ha construït una reproducció del forn amb la intenció de realitzar cuites ceràmiques de reflex metàl·lic.
La tècnica és molt laboriosa, una tradició plena de secrets que consisteix a pintar una barreja d´òxids metàl·lics, nitrats i fundents i que requereix tres enfornades. La tercera cuita, que és reductora, és la que produeix el reflex metàl·lic. Amb aquest procés s´aconsegueix donar unes tonalitats semblants al metall: coure, plata o or. Aquest tipus de producció és d´origen islàmic. Les nostres arrels morisques van fer que aquesta tècnica es perpetués fins que els nous gustos i el mateix cost de producció van fer que es perdés.
La passió per aquestes peces va ser recuperada en el segle XIX per col·leccionistes de tot Europa, i els arquitectes modernistes es van interessar per recuperar-ne els processos de producció. Els mateixos Antoni Gaudí i Lluís Domènech i Montaner viatjaren plegats a Manises per conèixer-ne el secret. La fàbrica Pujol i Bausis en va ser un reconegut productor i aquest art de tons daurats va revestir l´arquitectura. En trobem exemples a la façana de la Casa Amatller de Barcelona, de Josep Puig i Cadafalch, o en el Seminario de Comillas a Santander, de Lluís Domènech i Montaner. Pel que fa als objectes, alguns dels més representatius van ser les reproduccions dels gerros de l´Alhambra, imitació dels produïts durant el segle XV, en el període nassarita.
El dia 16 de maig i coincidint amb la XXX Trobada de Col·leccionistes de Rajola Catalana i de Ceràmica Antiga, es descobrirà la cuita enfornada el dia abans, tot esperant que les actuals peces sorgeixin, novament, amb tota la plenitud de les antigues.
Marta Saliné i Perich
Conservadora del Museu Can Tinturé, Esplugues de Llobregat
www.museucantinture.org
El retorn de la ceràmica de reflex metàl·lic
09.07.2010 | Publicat per Marta Saliné i Perich
La ceràmica de REFLEX METÀL·LIC a la Fàbrica Pujol i Bausis
Esplugues de Llobregat (Barcelona), 03.02.2010 | Publicat per Carme Comas
El reflex metàl·lic és una tècnica de cuita ceràmica que dona unes tonalitats semblants al metall: coure, plata o or. Aquest tipus de producció és d'origen Islàmic. Les nostres arrels hispanomorisques fan que aquesta tècnica es perpetués fins que els nous gustos i el propi cost de producció van fer que es perdés.
La passió per aquestes peces va ser recuperada en el segle XIX per col·leccionistes de tot Europa, mentre que els arquitectes modernistes es van interessar per recuperar-ne els processos de producció. El propi Antoni Gaudí amb Lluís Domènech i Montaner viatjaran plegats a Manises per conèixer el secret. La fàbrica Pujol i Bausis va ser un reconegut productor i aquesta art de tons daurats va revestir l'arquitectura. Trobem exemples a la façana de la casa Amatller de Barcelona de Josep Puig i Cadafalch o en el Seminario de Comillas a Santander, de Lluís Domènech i Montaner. Si parlem d'objectes, un dels més representatius va ser la reproducció dels gerros de l'Alhambra imitació dels produïts durant el s. XV, en el període nassarita.
El Museu de Ceràmica "La Rajoleta" d'Esplugues de Llobregat encara conserva un forn de reflex metàl·lic que s'utilitzà a Pujol i Bausis durant el Modernisme. L'any 2009 i amb el suport de la Diputació de Barcelona, el Museu ha construït una reproducció del forn amb la intenció de realitzar cuites ceràmiques de reflex metàl·lic. La tècnica és molt laboriosa, una tradició plena de secrets. Es produeix amb el pintat d'una barreja d'òxids metàl·lics, nitrats i fundents i calen tres enfornades per a realitzar-la, serà la tercera cuita que és reductora la que produeix el reflex metàl·lic.
El dia 16 de maig i coincidint amb la XXX Trobada de Col·leccionistes de Rajola Catalana i de Ceràmica Antiga, es descobrirà la cuita enfornada el dia abans, tot esperant que les actuals peces sorgeixin, novament, amb tota la plenitud de les antigues.
Nou espai al Museu de Ceràmica La Rajoleta
Esplugues de Llobregat (Barcelona), 24.01.2010 | Publicat per Carme Comas Camacho (Museus d'Esplugues)
Exposicions com "Lluís Brú. Fragments d'un creador. Els mosaics modernistes" permeten donar a conèixer el ric llegat patrimonial que conserven els Museus i l'Arxiu Municipal d'Esplugues.
Aquesta exposició temporal, produïda l'any 2004 va ser la primera exposició realitzada pels Museus d'Esplugues. Des de aleshores i en format d'exposició itinerant ha fet difusió del nostre patrimoni a diferents seus: el Museu-Arxiu Tomàs Balvey de Cardedeu, la Sala Muncunill de Terrassa, el Centre Artesania Catalunya de Barcelona, el Museu d'Onda a Castelló i per últim, a la Sala Vaixells del Consorci del Patrimoni de Sitges, on restà fins el 20 de desembre de 2009.
El Museu preveu que aquest 2010, part d'aquesta mostra itinerant passi a formar part de l'exposició permanent del Museu de Ceràmica "La Rajoleta". Es vol dedicar un àmbit a la producció de mosaics modernista i reivindicar el paper de Lluís Brú com a dibuixant de la fàbrica Pujol i Bausis.
Els Museus d'Esplugues participen a "Art Accessible"
Esplugues de LLobregat (Barcelona), 24.01.2010 | Publicat per Carme Comas Camacho (Museus d'Esplugues)
Els Museus d´Esplugues van ser convidats a participar a la Jornada "Art Accessible", organitzada per Articket i l´Obra Social de Caixa Catalunya a La Pedrera, el passat 26 d´octubre de 2009. El programa d´accessibilitat iniciat pel nostres museus l´any 2007 va ser seleccionat per la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona com el millor exemple en l´aplicació de recursos destinats a facilitar l´accés de les persones amb dificultats sensorials al nostre patrimoni. Va destacar de la nostra intervenció la presentació d´un projecte global a llarg termini que planteja l´accessibilitat com a política de la institució des d´una perspectiva integradora que té com a objectiu acollir a tot tipus de públic. Es va presentar el recorregut "El Modernisme ceràmic a les teves mans" per a persones amb dificultats visuals, l´activitat "Tot mirant rajoles" per grups amb dificultats cognitives i la nova audioguia transcrita per persones amb dificultats auditives, així com els fulls de sala en grans caràcters i braille.
La jornada sobre accessibilitat als museus neix de la voluntat d´acostar l´art i el coneixement a persones amb algun tipus de discapacitat. L´accés a la cultura és un dret fonamental de les persones i el repte que té la societat és anar per davant de les lleis. Aquesta trobada va comptar amb la participació de diferents museus internacionals i nacionals, entre els que destaquen el MOMA de Nova York, el Louvre de París, el Museu del Prado, la Fundació Thyssen-Bornemisza el Museu Nacional d´Art de Catalunya, el Museu Marítim i la Fundació Miró de Barcelona.